Hej Iris,
I første omgang vil jeg sige, at jeg håber, at jeg ikke fornærmer nogen. Jeg kan selvfølgelig se det sensititve i indholdet og nogen af vendingerne, men jeg ønsker ikke at nedgøre nogen. Jeg undskylder hvis mit indlæg skulle have haft mere omtanke.
Ja, jeg ved jo ikke hvordan fordelingen af vampyr-typer er på dette forum, så det var heller ikke en dom om, at alle vampyr smæsker sig i blod. Men tanken er stadig meget essentiel både historisk og har en faktisk betydning for dem, hvad end det er fysiologisk eller neurologisk.
Hvilke dokumentarer har du set? Har ikke selv dykket ned i den genre endnu.
Selvom noget givetvis er spirituelt kan vi godt måle indikatorer for det.
I en hel igennem naturalistisk verden uden ormehuller og andre fantastiske elementer, så er det en 3D verden. Den spirituelle dimension kan betragtes som en ekstra lag og vi har dermed en 4D verden. Det er tydeligt, givet ud fra folks vidnesbyrd, at disse folk hævder at besidde en ekstra dimension. Det er dog også tydeligt, at det påvirker 3D verdenen når folk (ikke kun vampyre) hævder at suge energi ud ad andre, ser spøgelser, healer, ser aura, læser tanker etc. - disse krafter giver sig i kende i 3D oplevelser, selvom krafterne kommer fra en 4D kilde, hvad end om ændringen er sket fysiologisk eller neurologisk.
Hvorfor er dette interessant? Jo, hvis effekten kan spores ned til at være neurologisk fremfor fysiologisk, så har vi god grund til at konkludere, at der næppe er noget om snakken.
Det er sandt, at vi ikke kan modbevise energier - eller som dit eget eksempel: gud - men vi kan heller ikke modbevise tandfeen. Får det én til at sige "måske findes tandfeen faktisk"? Vi har mange vidnesbyrd på tandfeen, der lægger en 20'er under børnenes hovedpude, men vi afviser den faktiske eksistens af tandfeen, da vi har en naturrealistisk forklaring på fænomenet: det er bare moderen, der fortæller en hyggelig historie, så barnet har det godt. Vi siger næsten aldrig til børnene, at det altså ikke findes, men det går op for dem stille og roligt, at det er tilfældet. Det er så simpelt at gøre tricket efter, når personen selv får børn, at vi ikke behøver en super-naturlig forklaring. Det ekstra meta-lag er altså tilsyneladende tomt.
Min pointe er den samme: hvis effekterne, der burde have en fysiologisk effekt, men kun har en neurologisk effekt, så har vi god grund til at sige, at det bare er vores sind, der overbeviser sig selv om, at det faktisk virker. Vores hjerne er et fantastisk redskab til at bedrage os selv - og andre - hvad end vi ønsker det eller ej.
Hvis en person, som nævnt i min tidligere post, kan replikere de samme effekter som en psychic eller vampyre, har vi altså også god grund til at komme til den samme konklusion. Meta-laget er formegentligt tomt.
Jeg vil dog nævne igen, at jeg er ret interesseret i at forstå det bedre, for der kunne selvfølgelig godt være noget om det og det er muligt at forstå bedre, hvis vi går sandfærdigt og oprigtigt til værks og er kritiske om vores antagelser om forholdene i verdenen.
Sig endelig til, hvis nogen af mine forklaringer er helt ude i skoven og forklar mig hvad, der er uklart. Tak for interessen og fortsat god dag
Lafiit